Laat het weekend beginnen. - Reisverslag uit Boom, België van Heidi Selleslagh - WaarBenJij.nu Laat het weekend beginnen. - Reisverslag uit Boom, België van Heidi Selleslagh - WaarBenJij.nu

Laat het weekend beginnen.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Heidi

29 Juni 2009 | België, Boom

Vrijdagochtend slaap ik een uurtje langer dan normaal. Ik maak mijn koffer want deze middag vertrek ik met Hanne, Moussa en Pascal naar MBour, 40 km ten noorden van Dakar, dicht bij de kust.In het tehuis doe ik het die morgen kalmpjes aan, iedereen eigenlijk want de
vermoeidheid van de uitstap van gisteren is duidelijk te lezen op ieder zijn gezicht.
Om de 2 weken is het op vrijdagochtend vergadering met het team. Ik woon ze voor de eerste
keer bij en voor Hanne is het haar allerlaatste vergadering. De vergadering duurt uiteindelijk
bijna 3 uur, vrij uitzonderlijk, maar er valt heel wat te bespreken en het gaat er soms hevig aan toe maar na afloop stapt iedereen tevreden uit de vergadering.
Batch, één van de oudere jongens die in het tehuis woont is sinds een jaar, onder begeleiding van TSX, een eigen zaak begonnen met schoenen en handtassen. Hij verkoopt deze op de markt. Onlangs heeft hij een bestelling van een groot aantal tassen en schoenen van een Europeaan
gekregen maar zijn leverancier heeft hem bedot en heeft het geld aangenomen zonder de goederen te leveren.Hij heeft geen kapitaal om de stock opnieuw aan te kopen. Na een lang gesprek in het bijzijn van het team, schiet ik hem 10 000 CFA voor. 7500 voor de bestelling die hij nodig heeft en 2500 om andere stock bij te kopen. We spreken af dat hij onmiddellijk na het weekend mij de 7500 CFA terug zal betalen en de 2500 op het einde van de week. Ik ben benieuwd :-)
Na een bezoek aan de bank, een nieuwe herlaadkaart aan te schaffen en wat andere inkopen te doen,
vertrekken we om 14u naar Mbour met de wagen van Pascal. Moussa kent er iemand die er een landhuis met een zwembad heeft en we logeren er tegen een zacht prijsje in alle luxe. Onderweg rijden we stevig vast maar de plaatselijke bevolking is onmiddellijk daar om ons uit de nood
te helpen. Het landhuis is prachtig, een oase van rust. We genieten tot laat van het zwembad en we Moussa, 27 lentes jong, zwemmen. Dat is hier niet zo vreemd, de meesten kunnen hier niet zwemmen en zijn zelfs bang van het water. Pascal, 31, is aan zijn derde zwemles in Dakar
begonnen en heeft het ondertussen wel al goed onder de knie. We blijven nog tot laat napraten
onder de veranda van het landhuis.
Na een heerlijke nachtrust, spreken Pascal en ik af om Hanne en Moussa te verrassen met een stevig ontbijt. We blijven nog tot 20u 's avonds in het landhuis en iedereen vertrekt
opnieuw met de batterijen flink opgeladen.
Ik krijg nog telefoon van Mbaye die net terug komt van een oefenwedstrijd in Den Haag. Hij
wil weten of alles goed gaat en vraagt me toch voorzichtig te zijn... ik verzeker hem dat ik
in goede handen ben en dat hij zich geen zorgen hoeft te maken.
Voor ik ga slapen schrijf ik nog even aan mijn verhalen van de afgelopen dagen. Het is hier
aangenaam vertoeven in Senegal, een prachtig land met een warm volkje. Ja, ik heb het hier heel erg naar mijn zin en de tijd gaat jammer genoeg veel te snel.

  • 29 Juni 2009 - 11:18

    Christel:

    Toch wel raar dat de meeste daar niet kunnen zwemmen hé. Bij wet-drill is het zwembad moesten mijn collega's ook altijd springen voor de donkergekleurde stewardessen! Je hebt blijkbaar nog altijd naar je zin ! Keep up the good work !

  • 29 Juni 2009 - 11:56

    Tina En Swa:

    heidi,

    Jouw (werk)ervaring die je hier hebt opgedaan komt daar goed van pas.
    Doe zo voort en ben al benieuwd naar jouw volgend verslag. Vergeet niet om af en toe aan jezelf te denken.

    Swa

  • 29 Juni 2009 - 21:20

    Tante Suzanna:

    ik volg je verhalen,je doet het ginder goed
    tant suzanna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heidi

Na mijn avontuur met de straatkindjes in Dakar bleef ik de levensomstandigheden van vele kinderen uit Afrika op de voet volgen. Het stond vast dat ik het niet bij deze ene keer zou houden. Zo ging ik op zoek naar een nieuw project en liep ik Sylvia Roovers op het Mano Mundo festival tegen het lijf. Deze dame verkocht al haar hebben en houden om in Togo een nieuw weeshuis te bouwen. Vrienden en kennissen rond haar zijn zo de vzw JOKO TOGO gestart. De klik was er meteen... in augustus stapten mijn nichtje Christel en Pascal, de Bourkinabees uit Dakar (die ondertussen in België woont) de dodentocht voor dit project, wat aardig wat centjes opbracht. En nu is het eindelijk zo ver... het ticket is geboekt en dit keer ga ik niet alleen ... zo zal mijn nichtje Christel mij vergezellen. Op dit blog hoop ik jullie opnieuw te kunnen boeien met onze verhalen over de avonturen in Togo. Ik kijk er in elk geval heel erg naar uit om er nog eens flink tegenaan te gaan! meer info : www.jokotogo.com

Actief sinds 08 Mei 2009
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 97010

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 05 Juli 2013

De retour à Togo

21 Juni 2011 - 03 Juli 2011

Een hart voor Togo

14 Juni 2009 - 11 Juli 2009

Zoektocht in gedeelde liefde

Landen bezocht: