Talibés afkopen van de marabouts - Reisverslag uit Boom, België van Heidi Selleslagh - WaarBenJij.nu Talibés afkopen van de marabouts - Reisverslag uit Boom, België van Heidi Selleslagh - WaarBenJij.nu

Talibés afkopen van de marabouts

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Heidi

26 Juni 2009 | België, Boom

Die vrije halve dag waar ik het over had... die is er niet echt van gekomen. Donderdag gaan we met de kinderen op excursie naar de dierentuin van Dakar, een sponsoring
van Mitsubishi Belgie. 80 kinderen zullen deelnemen, dus er is een hele hoop voorbereiding voor nodig. Bovendien hebben we van de marabouts hiervoor een schriftelijke toestemming nodig. Maar alvorens een bezoek te brengen naar enkele "daara's", vertrek ik met 4 collega's naar de markt om inkopen te doen. Vermits de kinderen al maanden enkel vis met rijst eten,
besluiten we in onderling overleg om couscous met kip te maken. Kip is hier het duurste vlees. We keren terug met 10 kippen, 15 kilo couscous, de nodige groenten en andere ingredienten, 12 flessen frisdrank, 15 kilo bananen, en 80 apart verpakte koekjes. Een echt
feestmaal zal het worden. Er is weinig tijd om te eten en ook het dagelijks half uurtje siesta zit er vandaag niet in.
Samen met Fatou en Awa, de ene helft van de tweeling, trek ik naar de dermatoloog. Het kind heeft een heleboel wratten in het aangezicht en ik heb haar beloofd om samen naar de dokter te gaan en deze te laten verwijderen. Jammer genoeg heeft de dermatoloog zijn spreekuur die
dag verplaatst naar de voormiddag en is hij dus niet meer aanwezig bij onze aankomst. Ik merk
dat afspraken hier in Senegal moeilijk te maken zijn... De ontgoocheling staat op Awa haar
gezicht te lezen. We spreken af om maandagochtend opnieuw te proberen.
Omdat de "daara" waar het project 2 barakken voor heeft aangekocht vlakbij is, gaan we kijken of de werken al vorderen, vermits deze vandaag zouden geplaatst worden. We nemen ook de papieren mee voor de toestemming voor de uitstap, 2 vliegen in één klap! Dat ik gisteren
dacht dat ik het ergste had gezien qua inrichting van een "Daara"... wel het kan dus nog erger. Dat hier het project geld heeft uitgetrokken om barakken te laten installeren is
meer dan een noodzaak. De 25 talibés slapen onder een afdak gemaakt van rijstzakken. De barakken zijn nog niet toegekomen, Fatou belt de ondernemer en die garandeert ons dat
ze morgen er zeker zullen staan. Vrijdag gaan we opnieuw langs om te controleren. Ik spreek af met Fatou om alsnog de tapijten voor de 2 barakken zelf te kopen. Fatou verzekert mij dat ze er zal op toezien dat de tapijten effectief in de barakken zullen blijven liggen
en dat ze met de marabouts hier duidelijke afspraken over zal maken. Ik ontmoet er de 2 marabouts, kerels van ongeveer 27 jaar jong, allebei mooi uitgedost, een gloednieuwe gsm
op zak, een dure zonnebril op hun neus... Ik heb moeite om mijn gevoel van walging te verstoppen, maar ja, als ik wil dat de talibés mee mogen op uitstap morgen, kan ik niet
anders dan vriendelijk zijn. Er wordt lang onderhandeld over de toestemming voor de kinderen
en na een gesprek van maar liefst 3 uur lang, worden uiteindelijk de papieren getekend en... geloof het of niet... Fatou overhandigt hen een envelop met geld. Geld dat het project betaalt om de kinderen mee te krijgen op uitstap omdat ze heel de dag afwezig zullen zijn
en dus niet op straat kunnen bedelen. Dit betekent een verlies van inkomsten voor de marabouts.
De marabouts staan enkel toe om de kinderen mee te geven als het project voor deze som geld
op tafel legt. Je moet hier echt naast de marabouts kunnen kijken en enkel het belang van de talibés vooropstellen... Met 25000 CFA (zo'n 40 euro) komt uiteindelijk het groene licht.
Ik breng de avond door bij Hanne, Moussa en zijn broer. We keuvelen voor de deur bij een lekkere tas thee en voor ik het besef is het al middernacht voor ik in bed lig.

  • 26 Juni 2009 - 14:03

    Chris:

    Meisje,pas om met onderhandelen.Dit is Belgie niet,maar je doet het verder heel goed merk ik.Chris en yarren

  • 26 Juni 2009 - 14:26

    Lies:

    Helaba

    Wij gaan zo aan ons weekend beginnen, jij waarschijnlijk ook...

    Geniet ervan, je hebt het verdiend!

    Dikke kus
    Lies & Ulrik

  • 26 Juni 2009 - 14:38

    Christel:

    Amai, amai, amai, Die arme marabouts met hun zonnebril, gsm en chique kostuum, venten zonder scrupules, zeggen we daar tegen. De gasten gaan daar genieten van hun feestmaal en uitstapje. Even genieten van het kindzijn !

  • 26 Juni 2009 - 21:55

    Leonard:

    Haidie Uw Ouders zijn fier en bezorgt om jou proficiat voor het geen U daar doet pas op U zelf groetjes

  • 27 Juni 2009 - 09:00

    Kitty:

    Dag nichtje

    Zoals ik kan lezen gaat alles goed en geniet je nog volop van je avontuur. De verhalen zijn pakkend en confronterend. Het is pas wanneer je alles ziet en meemaakt dat je beseft in wat voor een luxe wij in ons Belgiëlandje leven. Denk ook af en toe eens aan jezelf en neem tijd om op adem te komen.

    Dikke kussen en knuffels

    Kitty xxx

  • 27 Juni 2009 - 10:30

    Tina En Swa:

    Heidi,

    Prachtig hoe jij dat allemaal voor mekaar krijgt. (weliswaar met je compagnons). Het is inderdaad spijtig dat je soms je mond moet houden en je gedacht niet mag zeggen, maar.... leven in Afrika is NIET hetzelfde als hier. Hebben tijdens een verblijf in Dakar zelf ondervonden hoe het leven daar aan toegaat. Kinderen worden daar uitgebuit tot en met.
    Het ga je goed en tot wederhoren.

    Swa

  • 27 Juni 2009 - 13:07

    Jeannine:

    heidi ons zult u niet maar u ouders komen ook op de camping in holland vandaar dat ik u adres heb wij vinden het mooie wat u daar doet nog vele groetjes van omer en jeannine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heidi

Na mijn avontuur met de straatkindjes in Dakar bleef ik de levensomstandigheden van vele kinderen uit Afrika op de voet volgen. Het stond vast dat ik het niet bij deze ene keer zou houden. Zo ging ik op zoek naar een nieuw project en liep ik Sylvia Roovers op het Mano Mundo festival tegen het lijf. Deze dame verkocht al haar hebben en houden om in Togo een nieuw weeshuis te bouwen. Vrienden en kennissen rond haar zijn zo de vzw JOKO TOGO gestart. De klik was er meteen... in augustus stapten mijn nichtje Christel en Pascal, de Bourkinabees uit Dakar (die ondertussen in België woont) de dodentocht voor dit project, wat aardig wat centjes opbracht. En nu is het eindelijk zo ver... het ticket is geboekt en dit keer ga ik niet alleen ... zo zal mijn nichtje Christel mij vergezellen. Op dit blog hoop ik jullie opnieuw te kunnen boeien met onze verhalen over de avonturen in Togo. Ik kijk er in elk geval heel erg naar uit om er nog eens flink tegenaan te gaan! meer info : www.jokotogo.com

Actief sinds 08 Mei 2009
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 97002

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 05 Juli 2013

De retour à Togo

21 Juni 2011 - 03 Juli 2011

Een hart voor Togo

14 Juni 2009 - 11 Juli 2009

Zoektocht in gedeelde liefde

Landen bezocht: