Druk, druk, druk... - Reisverslag uit Boom, België van Heidi Selleslagh - WaarBenJij.nu Druk, druk, druk... - Reisverslag uit Boom, België van Heidi Selleslagh - WaarBenJij.nu

Druk, druk, druk...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Heidi

01 Juli 2009 | België, Boom

Vandaag, een dag vol plannen.. Veel op stap en te weinig in het tehuis.'s ochtends ga ik langs
de bank om de donaties van Belgie op te halen. Ik ga onmiddellijk op pad om de aankopen te doen die we voorzien hadden: hout voor de inrichting van de "boutique", stof voor de aanmaak van de etalage en natuurlijk het materiaal voor de inrichting van de barakken.
Het is een gesleur, heen en weer geloop en gediscussier met het team maar uiteindelijk komt alles op zijn pootjes terecht en beginnen ze met de inrichting. Fatou besluit om
een aparte rekening te openen voor de opbrengsten van de "boutique". Uiteindelijk is er maar 1/3 van het budget geinvesteerd als startbudget en inrichting van de boutique, de rest van het saldo wordt in de kassa gehouden voor de wekelijkse fruitsalade en dit voor maar liefst 5 maanden lang!
Tussen alle aankopen en onderhandelingen door profiteer ik ervan om snel ook even bij de
naaiatelier waar TSX mee samen werkt binnen te springen. Eén van onze oudere kinderen, Tamzir, 15 jaar oud, hij begon er anderhalf jaar geleden te werken om zo de stiel van kleermaker te kunnen leren. Het atelier zit vol met kinderen van zijn leeftijd. Die maaken de mooiste
borduurwerken en ik die amper een naald in een draad krijg... Ik drop er stof die ik eerder kocht en laat er een rok met topje maken voor 6000 CFA zo'n 9€! Aan de ene kant wil ik bijdragen tot de economie binnen de maatschappij, aan de andere kant voel ik me schuldig om aan dit
tarief kinderen aan het werk te zetten. Tamzir vraagt zijn baas of hij mijn klederen mag maken, hij is vereerd met mijn bezoek, de kinderen zijn hier altijd opgetogen bij de
minste interesse die je in hun toont!
Bij de onderhandelingen voor de inrichting van de barakken ga ik diep in de discussie en haal ik het uiterste uit de kan. Uiteindelijk bestel ik 42 m² novillon en 4 matrassen voor 2 pers. In dit geval 4 voor 25 kinderen :-(
De aannemer heeft ons net laten weten dat de barakken gemonteerd zijn en de betonnen vloer is gegoten. Vrijdag is alles droog en kunnen we alles leveren en plaatsen. Ik kijk er al naar uit om die blije gezichtjes te zien!
Om 19u ga ik bij Moussa en Hanne langs voor een laatste theemoment voor haar vertrek.
Op mijn terugweg kom ik Thiane, mijn senegalese gastmoeder tegen. Ze nodigt me uit om kennis te gaan maken met haar familie, zussen, moeder, tantes, nichtjes, etc... Ze worden allemaal één voor één voorgesteld en nadien komt het familiealbum boven met verhalen en anekdotes. Het is een gezellige bedoening.
Bij onze thuiskomst maakt Thiane nog een heerlijke pasta klaar, eten we mango's en laat ze mij hun senegalese warme melk proeven ... Euh, niet echt mijn ding... warme melk met 3 smeerkaasjes, een flinke dosis suiker en een doosje muntpastilles... na t proeven heb
ik beleefd gepast :-) Uren hebben we gepraat, muziek op de achtergrond. Voor ik het goed
en wel besef is het 2u00 's nachts...

  • 01 Juli 2009 - 14:54

    Tina En Swa:

    heidi,

    10 dagen... we hopen dat je nog véél kunt realiseren voor je terug komt naar het "!!arme!!" België.

    greetz,
    Tina

  • 01 Juli 2009 - 16:20

    Annie:

    Hoi Heidi
    Als ik dat allemaal lees denk ik dat de dagen voor U daar vlug voorbij maar ook vermoeiend zijn.
    Ik blijf het volgen,maar een goede raad denk op tijd aan Uzelf.
    Zonnige groetjes Annie

  • 01 Juli 2009 - 20:03

    Sandra De Kapster:

    dag heidi,heb eindelijk je verhalen nog eens kunnen lezen,super,soms ook triestig... Ik vind dat je t daar prachtig doet,dit ben jij! probeer er nog van te genieten want die laatste 10 dagen zullen snel om zijn. nog veel succes en tot schrijfs he meid. Dikke kussen en oja yarren heeft goe gedanst zenne op t schoolfeest!!!

  • 02 Juli 2009 - 08:46

    Manfred - Afractie:

    Hallo Heidi,
    goed om lezen dat de verbeteringswerken aan de Daara de goede kant uitgaan. Niet vergeten om ons ASAP de facturen te bezorgen zodanig dat we onze subsidiedossiers hieromtrent kunnen afronden. Jammer ook voor je vrienden dat ze op deze manier hun fiscaal attest mislopen, maar ik begrijp dat snelheid van uitvoering voor jullie nu blijkbaar belangrijker was. Keep up the good work! (maar geniet ook van de mooie momenten zoals met je hospita)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heidi

Na mijn avontuur met de straatkindjes in Dakar bleef ik de levensomstandigheden van vele kinderen uit Afrika op de voet volgen. Het stond vast dat ik het niet bij deze ene keer zou houden. Zo ging ik op zoek naar een nieuw project en liep ik Sylvia Roovers op het Mano Mundo festival tegen het lijf. Deze dame verkocht al haar hebben en houden om in Togo een nieuw weeshuis te bouwen. Vrienden en kennissen rond haar zijn zo de vzw JOKO TOGO gestart. De klik was er meteen... in augustus stapten mijn nichtje Christel en Pascal, de Bourkinabees uit Dakar (die ondertussen in België woont) de dodentocht voor dit project, wat aardig wat centjes opbracht. En nu is het eindelijk zo ver... het ticket is geboekt en dit keer ga ik niet alleen ... zo zal mijn nichtje Christel mij vergezellen. Op dit blog hoop ik jullie opnieuw te kunnen boeien met onze verhalen over de avonturen in Togo. Ik kijk er in elk geval heel erg naar uit om er nog eens flink tegenaan te gaan! meer info : www.jokotogo.com

Actief sinds 08 Mei 2009
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 97007

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 05 Juli 2013

De retour à Togo

21 Juni 2011 - 03 Juli 2011

Een hart voor Togo

14 Juni 2009 - 11 Juli 2009

Zoektocht in gedeelde liefde

Landen bezocht: