Afscheid van Hanne - Reisverslag uit Boom, België van Heidi Selleslagh - WaarBenJij.nu Afscheid van Hanne - Reisverslag uit Boom, België van Heidi Selleslagh - WaarBenJij.nu

Afscheid van Hanne

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Heidi

30 Juni 2009 | België, Boom

Samen met Fatou en Awa vertrek ik al vroeg naar de dermatoloog in het ziekenhuis. Terwijl we wachten op de gang, horen we een vrouw die bevalt. Niemand in de gang die opkijkt van haar gekrijs.
De dokter vertelt ons dat de wratten in Awa's gezicht uiterst besmettelijk zijn.
Ik ben blij dat ik toch heb doorgezet om met haar naar de dokter te gaan! Ze schrijft een antibioticum en een zalf voor. Hiermee moet ze een week behandelt worden. Volgende week maandag
zal de dokter deze verwijderen.
Bij mij terugkomst begin ik onmiddellijk aan de les. Vandaag geef ik een les met niets anders
dan franse woorden, extra moeilijk maar bijna allemaal doen ze zo hard hun best en sta ik verbaasd welke vooruitgang ze hebben gemaakt. Na de les is het tijd voor hun "geheim".
Hanne wordt in de klas geroepen, de kinderen zingen "ik heb de zon zien zakken..." en overhandigen
hun schilderijen... ik moet even slikken... het besef dat ook ik binnen een tiental dagen afscheid zal moeten nemen van deze lieve kinderen... het zal pijn doen!
Na het eten komt Moussa langs voor een afscheidsfeestje met cake en frisdrank voor de kinderen. Meerdere kinderen komen vragen wanneer ze terug komt. Ze zullen haar zeker missen en nooit vergeten, dat is duidelijk!
Ik krijg een enthousiast telefoontje van mijn ouders. Een bevriend koppel heeft zonet laten weten dat ze een bedrag schenken voor het project, mijn ouders ronden het bedrag naar boven af! In het project joelt iedereen het uit en onmiddellijk zitten we met het team samen om te overleggen wat we met de extra centjes zullen doen. De inrichting van de 2 barakken in de daara, wekelijks 1x fruitsalade voor de kinderen van nu tot het einde
van de winter en de inrichting van onze eigen "boutique" in het tehuis zullen hiermee gefinancierd worden. Er komen hier veel toeristen over de vloer om het project te bezoeken,
de winst op de souvenirs die hier verkocht worden zullen opnieuw in het project gebruikt worden.
Heel erg bedankt voor jullie donatie, elke euro maakt hier het verschil!
Papa en mama, bedankt dat jullie er altijd voor mij zijn! Ik besef meer dan ooit dat jullie liefde en bezorgdheid een uniek levensgeschenk is dat jammer genoeg niet voor iedereen zomaar voor het grijpen ligt.
Indien er mensen zijn die graag een kind financieel adopteren binnen een klein project met persoonlijke aanpak kunnen jullie meer informatie vinden op de website van tsx.
www.tsx.be
Dit is geen oproep en nog minder een verplichting! Ik ben al enorm blij met de morele steun die jullie mij gegeven hebben de afgelopen weken. Ik hoop vooral dat mijn verhalen over het vrijwilligerswerk hier in Yoff jullie kunnen boeien en nog meer jullie hebben bewust gemaakt
dat wij in ons klein landje ons teveel druk maken over kleine dingen. Dat we te weinig
aandacht besteden aan vriendschap en genegenheid onderling. Zorg goed voor elkaar. Inshala!


  • 30 Juni 2009 - 09:39

    Manfred:

    Hallo Heidi,
    ik heb zonet (eindelijk) je blog ontdekt. FANTASTISCH wat jullie vrijwilligers toch allemaal steeds weer klaarspelen in ons project. Nog eens bedankt voor je inzet! Ik blijf lezen en kijk al uit om je eens te ontmoeten op een bijeenkomst van onze VZW AFRACTIE (en als penningmeester weet ik als geen ander dat onze budgetten eigenlijk te klein zijn om alle noden te lenigen, maar ja: we moeten roeien met de riemen die we hebben).

  • 30 Juni 2009 - 11:53

    Bart:

    hallo Heidi ,
    vind het erg knap wat jij daar doet ! Chapeau voor je inzet en goedgemutstheid ( komt volgend jaar in de Van Dale ) . Geniet nog van je verblijf en een behouden thuiskomst !
    Groeten,
    Bart

  • 30 Juni 2009 - 17:08

    Chris:

    defoto's laten zien dat het leven hier enorm gemakkelijk is ook al zagen we veel.k hoop dat je met je zicht hierop meer mensen kan doen inzien dat er meer is dan al de drukke agenda's hier.Doe zo voort.Dikke knuffel chris x

  • 30 Juni 2009 - 19:44

    Dominique:

    Hallo Heidi, we kennen elkaar nog niet; Ik zal me even voorstellen : ik ben lid van de Raad van Bestuur van Afractie vzw. Afractie ondersteunt het project van de talibés door financiele ondersteuning. Ik ben zelf afgelopen paasvakantie weer naar Yoff gereisd, samen met mijn partner Jan en mijn zonen Ibra en Baba. Ik vind het enorm leuk om jouw verhalen te lezen. Het is allemaal zo reeël. Ik zie het zo voor me.Hartelijk dank in naam van Afractie voor het vele werk dat je daar verricht.Geef een dikke zoen aan Fatou, Dominique, Arthur, Samba en Clemence. Dominique

  • 01 Juli 2009 - 15:36

    Lies:

    Hey

    We volgen je verhalen met veel aandacht zene! En ik niet alleen, ook de andere Euphoniërs lezen geboeid en geroerd mee! Ik hoop dat je nog superveel kan doen de komende 10 dagen.

    Dikke kussen
    Lies & Ulrik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heidi

Na mijn avontuur met de straatkindjes in Dakar bleef ik de levensomstandigheden van vele kinderen uit Afrika op de voet volgen. Het stond vast dat ik het niet bij deze ene keer zou houden. Zo ging ik op zoek naar een nieuw project en liep ik Sylvia Roovers op het Mano Mundo festival tegen het lijf. Deze dame verkocht al haar hebben en houden om in Togo een nieuw weeshuis te bouwen. Vrienden en kennissen rond haar zijn zo de vzw JOKO TOGO gestart. De klik was er meteen... in augustus stapten mijn nichtje Christel en Pascal, de Bourkinabees uit Dakar (die ondertussen in België woont) de dodentocht voor dit project, wat aardig wat centjes opbracht. En nu is het eindelijk zo ver... het ticket is geboekt en dit keer ga ik niet alleen ... zo zal mijn nichtje Christel mij vergezellen. Op dit blog hoop ik jullie opnieuw te kunnen boeien met onze verhalen over de avonturen in Togo. Ik kijk er in elk geval heel erg naar uit om er nog eens flink tegenaan te gaan! meer info : www.jokotogo.com

Actief sinds 08 Mei 2009
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 97008

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 05 Juli 2013

De retour à Togo

21 Juni 2011 - 03 Juli 2011

Een hart voor Togo

14 Juni 2009 - 11 Juli 2009

Zoektocht in gedeelde liefde

Landen bezocht: