De rechten van het kind!? - Reisverslag uit Boom, België van Heidi Selleslagh - WaarBenJij.nu De rechten van het kind!? - Reisverslag uit Boom, België van Heidi Selleslagh - WaarBenJij.nu

De rechten van het kind!?

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Heidi

06 Juli 2009 | België, Boom

Awa, het meisje met de besmettelijke wratten staat al te springen voor de deur als ik 's morgens in het tehuis aankom. Vandaag gaan we opnieuw naar de dermatoloog voor het verwijderen van de wratten. Bij onze aankomst vinden we een talibé op de grond, wenend en helemaal in een hoekje verstopt. De jongen heeft hoge koorts en zit eigenlijk te hopen dat iemand naar hem kijkt om hem te helpen. In de gang zit het vol patienten… geen kat die omkijkt. Ja toch wel, opkijken omdat een toebab zich over de talibé ontfermt maar zelf iets ondernemen…pff jammer genoeg niet ! Het is zoals Fatou het zegt, de mensen zijn gewend aan dit soort van beelden en het maakt hier deel uit van het dagelijks leven. Maar wat met de rechten van het kind ? Zijn deze in dit land onbestaand ? Het is onbegrijpbaar voor ons en moeilijk te aanvaarden… zij beschouwen het als een deel van hun cultuur. Fatou zoekt onmiddellijk uit van welke marabout hij les krijgt en het duurt niet lang voor ze de nummer van de marabout via andere talibés vast heeft gekregen. Ze belt hem meteen op. Ik probeer ondertussen met de sociaal assistente een afspraak met de dokter te regelen voor de jongen. De marabout zegt dat hij naar het ziekenhuis komt. Ondertussen is het aan ons om bij de dermatoloog binnen te gaan en ik hou Awa vast als ze haar wratten verwijderen in het aangezicht. Met een klein scherp mesje in de vorm van een lepeltje snijdt de dokter ze één voor één uit. Het kind is ongeloofelijk sterk en flink, sterker dan ik want ik kan mijn tranen niet bedwingen terwijl ik het kind vast houdt. Deze kinderen maken zoveel mee van kindsbeen af dat ze bijna ongevoelig zijn wat pijn en leed betreft… De dokter lacht mijn tranen weg met de woorden dat ik meer bang heb dan het kind.
Bij het buitengaan is de talibé spoorloos en begint meteen een speurtocht door het ziekenhuis, blijkt dat de marabout hem uit het ziekenhuis is komen wegjagen. Het leven voor de kinderen is hier ongemeen hard! We vinden hem jammer genoeg niet...
Ik breng de dag verder door met het maken van armbandjes en kettinkjes voor de boutique en Osmane laat me geen moment met rust. Hij brengt de ganse tijd door op mijn schoot , we zijn het onafscheidelijke duo van het huis geworden. Het nakend afscheid houdt me bezig, nog 4 volle dagen genieten van de liefde en vriendschap van deze kinderen, van mijn gastfamilie en van mijn nieuwe vrienden… Het is een dubbel gevoel want aan de andere kant begint het gemis van mijn zoon en mijn eigen familie enorm te knagen. Ik zou op 2 plaatsen tergelijkertijd op deze wereldbol willen leven.

  • 07 Juli 2009 - 17:29

    Tante Suzanna:

    heidi, je kan het wel proberen maar je kan ze onmogelijk allemaal tegelijk helpen ,het geen je nu presteerd is al heel wat. geniet er nog wat van want het loopt op zijn einde groetjes tant suzanna

  • 07 Juli 2009 - 21:38

    Kapperke:

    he zusje,
    zo als ik je ken ,stel ik je voor al afscheid te nemen .Voor je zelf anders ga je dat heel de vlucht nog bekopen , wees sterk de laaste dagen want alleen kun je dat niet aan, je staat machteloos.geniet zo veel je kunt en wij zullen je warm ontvangen groetjes dave

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heidi

Na mijn avontuur met de straatkindjes in Dakar bleef ik de levensomstandigheden van vele kinderen uit Afrika op de voet volgen. Het stond vast dat ik het niet bij deze ene keer zou houden. Zo ging ik op zoek naar een nieuw project en liep ik Sylvia Roovers op het Mano Mundo festival tegen het lijf. Deze dame verkocht al haar hebben en houden om in Togo een nieuw weeshuis te bouwen. Vrienden en kennissen rond haar zijn zo de vzw JOKO TOGO gestart. De klik was er meteen... in augustus stapten mijn nichtje Christel en Pascal, de Bourkinabees uit Dakar (die ondertussen in België woont) de dodentocht voor dit project, wat aardig wat centjes opbracht. En nu is het eindelijk zo ver... het ticket is geboekt en dit keer ga ik niet alleen ... zo zal mijn nichtje Christel mij vergezellen. Op dit blog hoop ik jullie opnieuw te kunnen boeien met onze verhalen over de avonturen in Togo. Ik kijk er in elk geval heel erg naar uit om er nog eens flink tegenaan te gaan! meer info : www.jokotogo.com

Actief sinds 08 Mei 2009
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 97003

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 05 Juli 2013

De retour à Togo

21 Juni 2011 - 03 Juli 2011

Een hart voor Togo

14 Juni 2009 - 11 Juli 2009

Zoektocht in gedeelde liefde

Landen bezocht: