Alles is machtig, iedereen klein… - Reisverslag uit Boom, België van Heidi Selleslagh - WaarBenJij.nu Alles is machtig, iedereen klein… - Reisverslag uit Boom, België van Heidi Selleslagh - WaarBenJij.nu

Alles is machtig, iedereen klein…

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Heidi

08 Juli 2009 | België, Boom

Alles is machtig, iedereen klein… aan het einde van de lijn! – Marco B.

Het is ondertussen woensdagochtend wanneer ik voor de eerste keer de kans zie om mijn avonturen van gisteren neer te schrijven. Ik keek er tegen op om te schrijven hoe ik het allemaal heb beleefd. Bij het lezen van dit verhaal zullen jullie waarschijnlijk beter begrijpen waarom.
Gisterenochtend hebben Fatou en ik ons bezig gehouden met een groep jongeren van Joker. Zij maken momenteel een reis door Senegal en verblijven 2 dagen in Yoff in de Via Via. Van 9u tot 11u heeft ze een les Wolof voor hen voorzien. Ik volg mee en vertel tussen door wat over meer over het project maar ook over het dagelijks leven hier in Senegal. Ik hoop hen te motiveren om volgende schoolvakantie ook als vrijwilliger hier te komen werken. In de late namiddag is er een rondleiding in het project voorzien.
Na de les vertrek ik samen met Fatou naar de winkel om er de vloerbekleding en matrassen voor de daara te kopen. In de winkel komen we een medewerker van de burgemeester van Yoff tegen. De man is verantwoordelijk voor alle daara’s hier in Yoff en Fatou vertelt enthousiast over onze plannen van deze middag. De man vraagt of hij mee mag zodat hij achteraf een rapport hierover kan maken voor de burgemeester. Zijn bedoeling is om met de stad Yoff subsidies vrij te maken voor de betere inrichting van de daara’s voor de talibés. Hij komt dus op het perfecte moment. 2 talibés van de respectievelijke daara komen net voorbij als we de taxi inladen. Ik vraag hen om ons mee te vergezellen. Aangekomen in de daara kan ik rekenen op enorm veel helpende kinderhanden om de vloer en de matrassen in de barakken te installeren. De kinderen schreeuwen het uit… Djeuredjef Heidi! Dank u wel Heidi… Ik hou me sterk maar bij het verlaten van de daara, besef ik dat ik, ondanks dat ik 25 talibés een beter huis heb geschonken, ik ze ook achterlaat… met hun dagelijkse problemen… Samen met Fatou wandelen we samen huilend naar huis. We hebben hier al zoveel samen gedeeld, veel gelachen maar ook samen al dikwijls gehuild. Ik laat mijn emoties de vrije loop, stel haar vragen… waarom deze kinderen dit allemaal moeten ondergaan? Hoe kan iemand zijn kind in zo’n omstandigheden toewijzen aan een marabout onder het motto hen de Koran te leren onder de harde en strenge hand van de marabout, om hen discipline bij te brengen… Ik kan me niet voorstellen om mijn zoon in zulke omstandigheden te laten leven, wetende dat hij moeten vechten op de straat, elke dag opnieuw … Ik vraag me af hoe ik ooit in België in al mijn luxe ga kunnen leven zonder schuldgevoel… wetende hoe deze kinderen hun dag doorbrengen. ‘s morgens een boterham smeren en twijfelen over de keuze van mijn beleg, mijn warme douche, een propere toilet, een zetel, een bed met propere lakens … voor ons zo’n normale basisbehoefte, voor hen pure ongekende luxe!
Bij mijn terugkomst weigert Osmane zijn middagdutje, ik bind hem vast op mijn rug en wandel met hem naar de Via Via om de groep jongeren te gaan halen voor het bezoek aan het project. Onderweg vertel ik hen over het harde leven van onze kinderen en ook zij kunnen het allemaal niet zo goed vatten. De rondleiding in het project verloopt volledig naar wens en we spreken af om, op hun voorlaatste dag van hun vakantie hier, hen een volledige dag te laten meedraaien in het project. Jammer genoeg zal ik er op dat moment al niet meer zijn maar ik weet zeker dat Fatou hen goed zal begeleiden.
Na afloop van de rondleiding trek ik samen met de groep en met Djigi, de djembee leraar naar het strand waar een djembee les is voorzien. De sfeer zit er meteen goed in en we dansen en zingen er op los. Ik verlaat de groep om snel een douche te nemen en mij klaar te maken voor het afscheidsetentje met Fatou en haar man. Ik heb hen samen met Pascal uitgenodigd voor een pizza in de stad. Het is super gezellig en het is al snel laat voor we terug in Yoff aankomen. Het was alweer een schitterende dag met zoveel emoties. Pascal is daar om mij te steunen en te luisteren naar mijn emoties die ik hier elke dag beleef. Ik vertel hem hoe ik er tegen op zie om afscheid te nemen van de kinderen, van mijn gastfamilie, van Fatou, van mijn nieuwe vrienden. We praten nog tot 3u voor ik naar bed ga. Onze gesprekken hebben me goed gedaan. Ik heb enorm veel aan hem gehad hier. Ik ben blij dat ik hem deze herfst in België zal terug vinden onder mijn vrienden. En ik weet nu al voor mezelf ook dat dit afscheid hier in Senegal geen vaarwel betekent maar een tot ziens…

  • 08 Juli 2009 - 12:02

    Swa En Tina:

    Heidi,
    De moeilijkste momenten gaan NU aankomen. Maar... probeer toch nog deze 3 dagen "gelukkig" door te brengen. Geniet van de gastvrijheid, van de warme lach van de kindjes, van je compagnons en zeker niet vergeten... WAT JE ALLEMAAL HEBT BEREIKT.

    tot wederhoren

    Swa

  • 08 Juli 2009 - 14:40

    Lies:

    Hey

    Vergeet niet wat je voor hen gedaan hebt hè! Je hebt alles gedaan wat je kon!!! Ik ben trots op je!

    Geniet er nog van en laat je emoties maar gewoon de vrije loop! Kan toch geen kwaad zeker!

    Dikke kus en tot snel...
    Je vriendin Lies

  • 08 Juli 2009 - 15:01

    Michèle:

    wat je daar verwezenlijkt hebt is al mega, meid... meer kan je écht niet doen. Zie het zo, dat je werk al zeker wordt opgevolgd en dat niets je tegenhoudt om terug te keren. Chapeau girlie, zoals ze hier al gezegd hebben, geniet van de dagen die nog moeten komen.
    Liefs, Michèle X

  • 08 Juli 2009 - 15:33

    Marie-Laure:

    Salut ma belle,

    Je comprends tes sentiments partagés...tu savais avant de partir que ce serait déchirant. Les talibés t'ont aussi beaucoup donné, te voilà plus riche qu'avant! Ce n'est que le début d'une nouvelle histoire. Je suis très impatiente d'entendre tes récits et de voir tes photos. Peut-être qu'un jour tu me montreras tout ça sur place? :-) Bon courage pour tes dernières heures au Sénégal, ce sont des instants précieux! Gros bisous
    ML

  • 08 Juli 2009 - 18:06

    Ma En Pa :

    Heidi .We weten dat het afscheid voor jou daar zwaar zal zijn , maar troost je zelf met de gedachte dat je daar alles wat in jou macht lag daar voor de kinderen gedaan hebt en dat je fier mag zijn op jezef voor wat je daar allemaal hebt kunnen verwezenlijke. vele groetjes van Ma enPa en tot zaterdag joepie.....

  • 09 Juli 2009 - 05:39

    Astrid:

    Hela Heidi,

    Ja sorry dat ik zo laat pas reageer..hopelijk heb je het daar echt naar u zin..veeeeeeeeeeel plezier ginder nog..en raar dat die periode zo snel kan voorbijgaan..dacht echt dat je nog wel even te gaan had!! Alle veel plezier en fun nog voor de laatste dagen!!

    Groeten
    Astrid

  • 09 Juli 2009 - 07:17

    Manfred - Afractie:

    Heidi,
    ja, het wordt zeker nog een emotionele rollercoaster gezien je (schitterende) betrokkenheid bij het project en de mensen. Maar geniet nog van alle positieve ervaringen. De rest, daar werken we allemaal samen aan, stap voor stap, met ups en downs, en voor zover het beschikbare budget het toelaat. Als vzw Afractie zijn we in ieder geval heel fier en blij met al het werk dat je hebt uitgevoerd (en nog uitvoert) in ons project. De kwaliteit van onze vrijwilligers is steeds weer een aangename verrassing.

  • 09 Juli 2009 - 17:43

    Kitty:

    Dag nichtje

    Het einde is in zicht voor u. Het zal een zwaar afscheid zijn, zowel van de mensen die je hebt leren kennen als de kinderen die je in je hart hebt gesloten. Vele tranen zullen vloeien bij het afscheid, maar het zullen tranen zijn die je gelukkig maken voor het vele goede werk dat je daar gedaan hebt. Het terugkeren naar een wereld vol luxe zal je doen beseffen hoe moeilijk het daar is voor de talibés. Maar je hebt alles gedaan wat je kom en hopelijk heb je genoten van de tijd die je daar hebt doorgebracht.
    Nog even genieten van de tijd die nog rest ...

    Groetjes en tot binnenkort.

    Kitty

  • 09 Juli 2009 - 19:32

    Sandra De Kapster:

    lieve heidi,aan je verhalen te zien staan er jou nog moeilijke uren te wachten...doch probeer dan te denken aan al dat moois je daar hebt gedaan voor de kinderen,je hebt dat super gedaan! Ik ben benieuwd naar je verhalen en foto's en hoop je dan ook zaterdag al even te zien. Nog een fijne laatste dag en geniet er nog van he. dikke xjes sandra

  • 09 Juli 2009 - 21:16

    Wendy (je Nichtje):

    Heidi,
    Probeer zeker nog te genieten van de laatste uren daar! Je hebt het super goed gedaan, ik ben fier op je!
    En zoals je zelf zegt, het is geen vaarwel. Trek je daar maar aan op! Dikke knuffel, Wendy

  • 27 Juli 2009 - 18:04

    Sanne:

    Hallo Heidi,
    de laatste dag meedraaien in het project was super! je merkt zelf wel hoe zwaar het werkelijk is. ook vanwege de hitte en dat de kinderen bezig blijven en maar blijven spelen. het was in ieder geval een ervaring rijker in onze rondreis door Senegal!
    vele groetjes van de Joker-groep!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heidi

Na mijn avontuur met de straatkindjes in Dakar bleef ik de levensomstandigheden van vele kinderen uit Afrika op de voet volgen. Het stond vast dat ik het niet bij deze ene keer zou houden. Zo ging ik op zoek naar een nieuw project en liep ik Sylvia Roovers op het Mano Mundo festival tegen het lijf. Deze dame verkocht al haar hebben en houden om in Togo een nieuw weeshuis te bouwen. Vrienden en kennissen rond haar zijn zo de vzw JOKO TOGO gestart. De klik was er meteen... in augustus stapten mijn nichtje Christel en Pascal, de Bourkinabees uit Dakar (die ondertussen in België woont) de dodentocht voor dit project, wat aardig wat centjes opbracht. En nu is het eindelijk zo ver... het ticket is geboekt en dit keer ga ik niet alleen ... zo zal mijn nichtje Christel mij vergezellen. Op dit blog hoop ik jullie opnieuw te kunnen boeien met onze verhalen over de avonturen in Togo. Ik kijk er in elk geval heel erg naar uit om er nog eens flink tegenaan te gaan! meer info : www.jokotogo.com

Actief sinds 08 Mei 2009
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 97006

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 05 Juli 2013

De retour à Togo

21 Juni 2011 - 03 Juli 2011

Een hart voor Togo

14 Juni 2009 - 11 Juli 2009

Zoektocht in gedeelde liefde

Landen bezocht: