Au revoir Joko Kopé, Bonjour Lomé - Reisverslag uit Lomé, Togo van Heidi Selleslagh - WaarBenJij.nu Au revoir Joko Kopé, Bonjour Lomé - Reisverslag uit Lomé, Togo van Heidi Selleslagh - WaarBenJij.nu

Au revoir Joko Kopé, Bonjour Lomé

Blijf op de hoogte en volg Heidi

28 Juni 2013 | Togo, Lomé

We hebben deze ochtend heel wat medisch materiaal bij elkaar gepakt en brengen hiermee een bezoek aan het dispensarium van Wli, de lokale ehbo post. We ontmoeten er 2 verplegers die ons met veel fierheid vertellen wat ze doen. Ze geven ons een uitgebreide rondleiding en we pakken samen al het materiaal uit. Ik vraag uitdrukkelijk om er niets voor aan te rekenen bij de bevolking. Er zit heel veel interessant materiaal bij dat ze goed kunnen gebruiken. De patiënten die in de wachtzaal knikken dankbaar. Uiteindelijk blijft het een verpleegpost voor eerste zorgen. Ik wil er niet aan denken wat er zoal kan gebeuren als je hier in kritieke toestand wordt gebracht...

Om niet altijd het moeilijke transport vanuit Wli richting Lomé te doen hebben we besloten onze laatste dagen in Lomé door te brengen.
Er zijn nog verschillende dingen die we in Lomé willen bezoeken en dat vergemakkelijkt onze trip.
Gepakt en gezakt staan we klaar voor het volgend avontuur.
Als afscheid voor de kinderen hebben we voor elk een individueel pakket gemaakt met schoenen, kleren, een tasje, een speeltje, wat hygienespulletjes en een pet. Ze zijn er in elk geval heel blij mee. Assou neemt meteen papier en potlood en komt nog snel mij een tekening in de hand stoppen om mij te bedanken. Slik! Het gaat je goed Assou, Whisdom, Joseph, Elise, Daniel en Abraham.
Met een grote minibus vertrekken we uiteindelijk richting Lome en het duurt al snel 2 uur alvorens we ons hotel bereiken. Het hotel ligt in de zone van de haven in een arme wijk. Ondanks onze keuze voor een sober hotel blijft het een groot contrast met de arme wijk. De avond valt, we eten samen een spaghetti op het terras van het strand, een echt vakantiegevoel.
Ik regel nog snel een taxi voor de volgende dag. We hebben afgesproken om Dominique en Pauline in Kpalime te gaan bezoeken. De man die 2 jaar geleden een waterput heeft gebouwd met de centjes van enkele goede zielen.
De taxichauffeur bezorgd het hotel 2 prijzen, een prijs om hem heel de dag in te huren en eentje om ons naar de taxibrousse te brengen. We besluiten de taxibrousse te nemen omdat de man overdrijft in de prijs. Om half 9 ligt iedereen in bed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heidi

Na mijn avontuur met de straatkindjes in Dakar bleef ik de levensomstandigheden van vele kinderen uit Afrika op de voet volgen. Het stond vast dat ik het niet bij deze ene keer zou houden. Zo ging ik op zoek naar een nieuw project en liep ik Sylvia Roovers op het Mano Mundo festival tegen het lijf. Deze dame verkocht al haar hebben en houden om in Togo een nieuw weeshuis te bouwen. Vrienden en kennissen rond haar zijn zo de vzw JOKO TOGO gestart. De klik was er meteen... in augustus stapten mijn nichtje Christel en Pascal, de Bourkinabees uit Dakar (die ondertussen in België woont) de dodentocht voor dit project, wat aardig wat centjes opbracht. En nu is het eindelijk zo ver... het ticket is geboekt en dit keer ga ik niet alleen ... zo zal mijn nichtje Christel mij vergezellen. Op dit blog hoop ik jullie opnieuw te kunnen boeien met onze verhalen over de avonturen in Togo. Ik kijk er in elk geval heel erg naar uit om er nog eens flink tegenaan te gaan! meer info : www.jokotogo.com

Actief sinds 08 Mei 2009
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 96886

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 05 Juli 2013

De retour à Togo

21 Juni 2011 - 03 Juli 2011

Een hart voor Togo

14 Juni 2009 - 11 Juli 2009

Zoektocht in gedeelde liefde

Landen bezocht: