10 kinderen gelukkig naar school door ons feestje - Reisverslag uit Boom, België van Heidi Selleslagh - WaarBenJij.nu 10 kinderen gelukkig naar school door ons feestje - Reisverslag uit Boom, België van Heidi Selleslagh - WaarBenJij.nu

10 kinderen gelukkig naar school door ons feestje

Blijf op de hoogte en volg Heidi

02 Januari 2014 | België, Boom

In juli overhandigden we aan onze vriend Dominique in Kpalimé een bedrag van 150.000 CFA., een deel van de opbrengst van het feestje dat mijn neef Koen vorige zomer bij hem thuis organiseerde. Het geld moest ervoor zorgen dat enkele kinderen in een uitzichtloze situatie toch de kans zouden krijgen om naar school te gaan. Het heeft even geduurd maar ondertussen kreeg ik nieuws en wat foto’s van de uitverkorenen.
In totaal hebben 7 meisjes en 3 jongens hun schooluniform en schoolmateriaal gekregen en zijn ze aan het schooljaar met veel fierheid begonnen.
De school startte in Togo pas eind oktober. Dominique zijn vrouw, Pauline, is naaister en heeft de uniformen gemaakt. Hij zorgde voor wat sociaal onderzoek alvorens zijn keuze te bepalen en gaf me wat extra uitleg rond de situatie van de kinderen. In zijn mail vertelde hij me dat hij de ambitie heeft om dit volgend jaar te gaan uitbreiden en hopelijk meer kinderen nog naar school te kunnen sturen.
Het doet elke keer plezier om wat nieuws te vernemen. Om te zien dat we, met een voor ons klein bedrag, een groot verschil in hun leefwereld kunnen betekenen.

Wie maakten we gelukkig met een schooljaar cadeau te doen? (foto's onder dit verslag)

Alexine is 7 en gaat naar CP1 (eerste leerjaar). Ze woont samen met haar mama die de eindjes aan elkaar probeert te knopen door groenten op de markt te verkopen.

Florence is 9. Ze heeft 2 broers en een zus. Haar moeder is naaister en haar papa was tot een jaar geleden taxichauffeur maar de wagen heeft het begeven en ze hebben niet meteen de middelen om een andere te kopen.

Joséphine, 8 jaar woont samen met haar broer David van 10 jaar bij hun grootmoeder. Ze verloren hun vader op zeer jonge leeftijd en hun moeder liet ze, zonder duidelijke reden, achter bij hun grootmoeder om voor hen te zorgen. De grootmoeder heeft het niet makkelijk en doet wat ze kan om haar kleinkinderen zo goed mogelijk op te brengen maar naar school gaan zat er tot nu nog niet in.

Gratien is 7 en woont samen met zijn zus Marie (9) bij hun zieke vader. Ze verloren 2 maanden geleden hun jongere broertje.

Nathalie is een kind dat werd achter gelaten bij haar grootmoeder. De ouders zijn spoorloos.

DOGBE gaat naar CP2 en woont bij haar invalide moeder.

Sena werd door haar moeder verstoten en haar tante neemt de opvoeding voor haar rekening. Ze is 5 en gaat nu eerst nog een jaartje naar de kleuterschool.

Desmond is 8 en woont bij haar moeder samen met haar broer en 2 zussen. De mama is kapster en leeft gescheiden van haar man die sinds 2 jaar van de aardbol verdween. Niemand weet waar hij is.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heidi

Na mijn avontuur met de straatkindjes in Dakar bleef ik de levensomstandigheden van vele kinderen uit Afrika op de voet volgen. Het stond vast dat ik het niet bij deze ene keer zou houden. Zo ging ik op zoek naar een nieuw project en liep ik Sylvia Roovers op het Mano Mundo festival tegen het lijf. Deze dame verkocht al haar hebben en houden om in Togo een nieuw weeshuis te bouwen. Vrienden en kennissen rond haar zijn zo de vzw JOKO TOGO gestart. De klik was er meteen... in augustus stapten mijn nichtje Christel en Pascal, de Bourkinabees uit Dakar (die ondertussen in België woont) de dodentocht voor dit project, wat aardig wat centjes opbracht. En nu is het eindelijk zo ver... het ticket is geboekt en dit keer ga ik niet alleen ... zo zal mijn nichtje Christel mij vergezellen. Op dit blog hoop ik jullie opnieuw te kunnen boeien met onze verhalen over de avonturen in Togo. Ik kijk er in elk geval heel erg naar uit om er nog eens flink tegenaan te gaan! meer info : www.jokotogo.com

Actief sinds 08 Mei 2009
Verslag gelezen: 1400
Totaal aantal bezoekers 96878

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 05 Juli 2013

De retour à Togo

21 Juni 2011 - 03 Juli 2011

Een hart voor Togo

14 Juni 2009 - 11 Juli 2009

Zoektocht in gedeelde liefde

Landen bezocht: