Zondag misdag - Reisverslag uit Lomé, Togo van Heidi Selleslagh - WaarBenJij.nu Zondag misdag - Reisverslag uit Lomé, Togo van Heidi Selleslagh - WaarBenJij.nu

Zondag misdag

Blijf op de hoogte en volg Heidi

01 Juli 2013 | Togo, Lomé

Zondag is voor de meeste Togolezen een echte rustdag waar tijd genomen wordt om samen met de familie tijd door te brengen en naar de mis te gaan. Maar niet voor Momo, onze privé chauffeur. Die staat ons om 7u al op te wachten om ons naar de kerk te brengen. Iedereen op zijn paasbest uitgedost vertrekken we naar de kathedraal van Lomé om er de 2de mis van de dag bij te wonen.
Het is een klassiekere misviering en na het offer verlaten we de kerk.
Omdat alles gesloten is, wandelen we tot aan de Palm Beach, een westers hotel waar we gebruik maken van het internet. De prijs voor de gekoelde luxueuze ruimte met snelle computers is 6 x duurder dan een Afrikaans cybercafé waar het zweet van je afdruipt en het clavier niet overeenstemt met de knopjes... Het is eens wat anders maar het zijn zure centjes. Uiteindelijk profiteer ik op snel door te typen en al mijn verhalen eindelijk te posten.
We besluiten een wandeling langs het strand te maken. Niet meteen de veiligste coté van de stad. Het duurt dan ook niet lang wanneer er enkele straatkinderen komen bedelen om geld om eten te kopen. Omdat het risico te groot is dat we meteen omsingeld zouden worden, weigeren we hen iets te geven. Ik weet het, het is hard een kind van een jaar of 10 zo te weigeren maar we moeten ook denken aan onze veiligheid.
Uiteindelijk belanden we in een taxi die ons naar de Decans voert. De meest levendige boulevard van de stad waar ook 's zondags de restaurants open zijn. We eten er in een Afrikaans restaurant waar de ene dike voiture na de andere stoppen. Alle rijke togolezen komen hier eten, dat is ons snel duidelijk. Wanneer Momo ons oppikt om terug naar het hotel te gaan, vraagt hij naar hoe onze dag is verlopen. Hij moet een beetje lachen. Voor hem zijn we op de 2 grootste criminele plaatsen van de stad geweest. PalmBeach is een hotel voor zakenmensen maar eigenlijk vooral gebruikt door grote drugskoeriers en het restaurant waar we gingen eten is door hen vaak bezocht. We vroegen ons al af waarom dit Afrikaans restaurant zo duur was in vergelijking met de anderen...
Bij aankomst in het hotel is het heel druk. Heel veel rijkere Togolezen komen er een dagje doorbrengen aan het strand. Ook het beeld van de oude rijke westerling met een jonge knappe Togolese aan zijn zijde wordt ons meerdere malen bevestigd.
We verblijven op het terras, genieten wat van de rest, nemen de tijd om wat bij te praten. De hond van het hotel, een bruin/witte dalmatiër houdt ons gezelschap. Een superlief beest dat bij iedereen wat om aandacht gaat vragen. Plots springt ze op en gaat ze blaffend naar een man op het strand. Het is geen gast van het hotel. We vragen ons af hoe ze de man kan herkennen in heel het gekrioel van mensen... Ongelofelijk maar ze heeft het bij het rechte eind en de man rent bang van de hond weg.
Na ons namiddagje strand, rusten we nog even uit op de kamer, regelen onze financien en eten samen nog een hapje in het restaurant.
Op de kamer kletsen Christel en ik nog tot 22u over onze belevenissen van de afgelopen dagen en vallen uiteindelijk moe in slaap.

• 01 Juli 2013 - 16:43

Kathleen:

En zo lopen jullie Afrikaanse avonturen stillekes op zijn einde. We hebben het weer mooi kunnen volgen en mogen lezen en zo kwamen we soms ook met onze verbeelding in Afrika terecht ...
    Jullie hebben het daar weer schitterend gedaan, zonder twijfel !
    Maak er nog enkele fijne laatste dagen van en kom dan maar weer veilig terug thuis in België. Ik denk dat, ondanks jullie ervaringen daar, de vol-au-vent met puree weer lekker gaat smaken ;-)
    Groetjes aan Christel, de Max en je papa en een dikke knuffel voor jou !
    Kathleen x

• 01 Juli 2013 - 17:45

Renilde & François:

Hallo Heidi en Marc & C°,

We hebben jullie avonturen weer via de site meebeleefd en bewonderen jullie voor hetgeen jullie daar doen en dat in zulke omstandigheden. Chic!
    In Prawiel is alles nog ok. Kom gauw maar weer veilig en wel thuis.
    Hartelijke groeten,
    Renilde en François

Heidi

Na mijn avontuur met de straatkindjes in Dakar bleef ik de levensomstandigheden van vele kinderen uit Afrika op de voet volgen. Het stond vast dat ik het niet bij deze ene keer zou houden. Zo ging ik op zoek naar een nieuw project en liep ik Sylvia Roovers op het Mano Mundo festival tegen het lijf. Deze dame verkocht al haar hebben en houden om in Togo een nieuw weeshuis te bouwen. Vrienden en kennissen rond haar zijn zo de vzw JOKO TOGO gestart. De klik was er meteen... in augustus stapten mijn nichtje Christel en Pascal, de Bourkinabees uit Dakar (die ondertussen in België woont) de dodentocht voor dit project, wat aardig wat centjes opbracht. En nu is het eindelijk zo ver... het ticket is geboekt en dit keer ga ik niet alleen ... zo zal mijn nichtje Christel mij vergezellen. Op dit blog hoop ik jullie opnieuw te kunnen boeien met onze verhalen over de avonturen in Togo. Ik kijk er in elk geval heel erg naar uit om er nog eens flink tegenaan te gaan! meer info : www.jokotogo.com

Actief sinds 08 Mei 2009